fredag den 15. maj 2015

Organdonation. Har du taget stilling?

Organdonation. Et emne der tit er oppe at vende i medierne. Og af god grund! De mangler donorer!
Har du taget et aktivt valg? Jeg har! Som 12-13 årig, så jeg et program om organdonation sammen med min mor, og jeg sagde uden tøven "hvis jeg dør, må de gerne tage mine organer". Da jeg blev 18 år, fik jeg en folder om organdonation af min mor. Der gik dog yderligere et par år, inden jeg fik snøvlet mig sammen til at tilmelde mig. For nu er det jo så nemt. Det kan gøres i løbet af få minutter på sundhed.dk
Derinde kan du aktivt fravælge, eller tilvælge om du vil donere dine organer når du ikke er her mere. Og det aktive fravalg er lige så vigtigt som det aktive tilvalg!
Jeg har valgt at de må tage alt, undtagen mine hornhinder. En fjollet grund til dette ene fravalg, egentlig. Men det siges at sjælen sidder i øjnene, så dem må de ikke tage. Så er det vigtigere med dem der mangler hjerte, nyre, hud mv. Efter min mening.

Men nu har du læst mit blogindlæg, synes du så ikke du skylder dig selv, og dine medmennesker at tage det aktive fra/tilvalg? Især hvis ikke du har gjort det endnu. Det kunne jo være dig selv, eller en af dine nærmeste der pludselig stod og manglede...

1 kommentar: